14 February 2011

:: say NO to Valentines Day !!!! ::

  • Menyebut tentang valentines day, sudah pastinya setiap org akan tergambarkan pasangan kekasih. namun, perlukah ianya di sambut setiap tahun? Tidak bagi kita yang beragama islam. Kita tidak boleh sama sekali menyambut valentines day ini. Seandainya ada yang masih tidak mengetahui apa di sebalik valentines day ini, bolah la google sendiri dan baca apa itu valentines day.
  • Hari kekasih ? Ya itulah sebutannya di dalam bahasa melayu. Kenapa mesti mengagung-agungkan kekasih sedangkan tidak ada apa yang istimewa pada hari tersebut. Segelintir remaja sering terpesong khususnya para remaja yang cetek pemikiran dan kurang sedikit pengetahuannya tentang hal ini. Oleh itu, sedar lah kita bahawa tidak ada hari yang perlu di sambut yang bernama valentines day. sambut lah hari raya aidil fitri, hari raya aidil adha, maulidur rasul, awal muharram dan sebagainya.
  • Zaman sekolah dulu....huh, sememangnya tidak dapat di nafikan...pernah jugak menerima bunga dari seseorang (amboi....macam la mahal sgt kan, sekuntum bunga jer kot...) zaman sekolah, aku sendiri pun x tahu apa2 tentang ni.Tapi dah orang bagi bunga tu, aku amik jer lah...(glemer kot kalau dapat bunga hahahah...sengal..) Tapi, hari demi hari...fikiran semakin matang dan kini menyedari bahawa tidak ada erti sebenarnya valentines day dan ijma' ulama sendiri pernah mengusulkan perkara ini bahawa haram bagi kita umat islam untuk menyambutnya. (haram ok.....so, jangan nak gatal2 g ber-valentines day pulak)
  • Kalau nak di katakan hari kekasih ni.....hari-hari adalah hari kekasih...bukannya 14 Feb jer. So, xkan la nk hargai kekasih cuma pada 14 Feb jer kan..fikir logik la sikit...Huhuhu.....so, dengan ini saya dengan tegasnya menegaskan setegas-tegasnya bahawa...no valentines day for muslim...Ok !!! Renung-renungkan dan selamat beramal.. =)

4 comments:

Unknown said...

betul tu, say no to VD, say yes to Our Prophet's Day .. over lak ye :)

Cruel Love said...

salamz...
uii...
follow blog ak...
http://adlinarayz.blogspot.com/

Norhasikin Kassim said...

leyzajamil: yeah.....salam maulidura rasul

Norhasikin Kassim said...

adlyns: i dah follow ur blog