25 March 2014

Kerja Vs. Kerjaya

Waiting List Task to be Completed
Bila bercakap pasal kerja hari ini, memang tak dapat digambarkan.  Seperti masa yang ada sangat tidak mencukupi untuk aku menyiapkan semua kerja yang ada.  Syukur alhamdulillah kerana banyak jugak yang dapat disettlekan hari ni,

Namun begitu, orang kata kalau sibuk kerja itu normal la. Ini memang yang aku minat.  Aku suka kan cabaran. Aku bukan la seorang yang suka duduk opis goyang kaki.  Walaupun aku sememangnya di besarkan dalam keluarga cikgu tapi minat aku bukan la untuk menjadi cikgu aka guru atau pensyarah. Aku langsung tak minat walaupun aku ada Master in Civil Engineering tapi aku xnak la jadi pensyarah.  Aku suka kerja aku skrg ni.

Kerja aku skrg ialah QA/QC Engineer.  Kerja nyatak semudah yang di sangkakan. Agak mencabar minda n kena banyak membaca untuk menyiapkan satu2 method statement.  Kalau yang malas membaca tu, fikir berkali-kali sebelum jadi QA/QC Engineer ok. (Nasib baik la aku ni memang suka membaca dari kecil..sampai skrg ni still suka membaca Novel).  Kerja QA/QC ni dengan dibantu oleh 2 orang colleague lelaki iaitu Aslan dan Yazid.  Alhamdulillah, kerja kami memang susah sebab aku akan menjaga overall documentation, Aslan jaga Block A dan Yazid jaga Block B.  Aku kena bijak curi masa untuk turun site sebab aku terlalu terikat dengan masa sebab kerja aku banyak mengadap PC. (Nampaknya, akan bertambah rabun lah aku lepas ni..)

Jam menunjukkan pukul 6.00ptg namun aku masih lagi duduk di office.  Sebenarnya kerja aku ialah membaca method statement. Aku kena la baca n fahamkan dulu.  Bila aku dah faham, baru lah aku tahu mcm mana diorg akan buat d site nanti.  Org kata, biar kita faham dulu jangan buat sesuatu yang kita sdri tak tau apa yg kita buat. (Betul x).

Sebenarnya ada banyak perkara lagi nak d ceritakan tp...cukup la dulu kan. Nanti bosan pulak org nak baca hihihi....panjang berjela-jela mcm buar karangan pulak.  Ok...see on the next post yeah !


Adios !!

Nukilan : NORHASIKIN KASSIM

No comments: